Doa Menghindari Penyakit Ain

Doa Menghindari Penyakit Ain

Doa Menghindari Penyakit Ain || Pernah dengar tentang penyakit ain? Ya, Mestilah pernah sebab Banyak kes dengan penyakit ni. Kan.. Kalau dulu Macam percaya tak percaya tapi sekarang aku percaya sebab ia berkaitan manusia Dan hatinya. Bila dah Banyak membaca Dan tengok kes kes yang ada, boleh jadi Salah satu sebab berpunca Dari penyakit ain ni.

Bermacam macam masalah seperti runtuhnya sebuah rumah tangga, kereta baru beli tapi dah rosak, anak selalu sakit apabila dipost gambarnya Banyak Kali kat media social Dan sebagainya. 

 

Maksud Penyakit Ain

Apa itu penyakit ain? Penyakit ain adalah penyakit yang berasal dari pandangan mata disertai dengan sifat iri hati atau rasa takjub terhadap apa yang dipandang. Ia boleh terjadi sama ada dari orang yang dengki atau orang yang dicintai, dari orang yang jahat atau orang yang soleh.

Secara ringkas, ianya adalah mata evil atau mata jahat. Ini bermaksud, pandangan mata yang disertai dengan rasa cemburu, iri hati Dan takjub terhadap apa yang dilihat Dan atau dipandang.

وهي النظر إلى شئ على غلة واستحسانه والحسد عليه من غير ذكر الله

Artinya: "Ain adalah pandangan pada sesuatu dalam keadaan lalai dengan rasa kagum kepadanya atau rasa dengki tanpa disertai berzikir kepada Allah" (Al-Munawi, Faid al-Qadir, juz 15, h. 474).

Hadith Mengenai Penyakit Ain

Menurut HR Muslim, penyakit ain tergolong berbahaya dan boleh menyebabkan kematian, seperti sabda Nabi Saw dalam sebuah hadis berikut:

الْعَيْنُ حَقٌّ وَلَوْ كَانَ شَىْءٌ سَابَقَ الْقَدَرَ سَبَقَتْهُ الْعَيْنُ

Erti: "Ain itu nyata (Haq), kalau saja ada sesuatu yang mendahului takdir, niscaya ain akan mendahuluinya" (HR Muslim).

Cara Pencegahan Dan Doa Menghindari Penyakit Ain

Doa Hindar Penyakit Ain

Aamin! Sama sama kita amalkan ya!

Penyakit ain juga bisa dicegah dengan cara menyertai pujian iaitu menyebut ungkapan seperti TabarakAllah" (تبارك الله)atau "Masha'Allah" (ما شاء الله) setiap Kali apa yang kita ada atau kelebihan yang similiki kita dipuji orang. Kita tak tahu siapa yang bebetul suka atau tak suka dengan kita. Nampak Macam elok Dan suka tapi rupanya, iri hati Dan cemburu sungguh.. 

Nota

Semoga Allah lembutkan hati kita melihat kelebihan orang lain, kesenangan Dan segala yang orang lain miliki tapi tidak kita miliki dengan hati yang tidak berdendam atau dengki. Sesungguhnya Allah itu maha Adil Dan maha Mengetahui segala Isi hati. Astaghfirullah. Hati kita pun perlu dididik agar tidak mencemburui kelebihan atau kesenangan orang lain. Kita kena ingat, dia pun ada struggle dia untuk memiliki apa yang dia punya, begitu juga kita. Manusia. Sekadar peringatan bersama untuk seorang Nona jua.


Notahati: Sedekah Al Fatihah untuk jiwa sendiri


Post a Comment

2 Comments

  1. Terima kasih peringatannya. Memang bermanfaat untuk pembaca.

    ReplyDelete
  2. good sharing.tq. moga dijauhkan dr kita semua..penyakit ain ni

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .